තුන්තරා බෝධිය
නිවන් ලැබිය හැකි වනුයේ ආර්ය්ය මාර්ගඥානයෙන් චතුරාර්ය්ය සත්යය ප්රත්යක්ෂ කිරීමෙනි. චතුරාර්ය්ය සත්යය ප්රත්යක්ෂ කරන්නා වූ ලෝකෝත්තර මාර්ගඥානයට බෝධියයි කියනු ලැබේ. එය සම්යක්සම්බෝධිය ය, ප්රත්යේක සම්බෝධිය ය ය, ශ්රාවකබෝධිය යයි තෙවැදෑරුම් වේ.
එයින් ලොවුතුරා බුදුවරයන් විසින් ලබන්නා වූ සර්වඥත්වාදි අනේක ගුණයන්ට ආධාර වූ ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය සම්යක් සම්බෝධි නමි. පසේ බුදුවරයන් විසින් ලබන්නා වූ ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ප්රත්යේක සම්බෝධි නමි. බුද්ධ ශ්රාවකයන් විසින් ලබන්නා වූ ලෝකෝත්තර මාර්ග ඥානය ශ්රාවක බෝධි නමි.
සම්බෝධියට පැමිණීම සඳහා පිළිවෙත් පුරන්නා වූ සත්පුරුෂයෝ බෝධිසත්ත්ව නම් වෙති. බෝධි තුනක් වන බැවින් බෝධීන්ගේ වශයෙන් බෝධිසත්ත්වයෝ ද තිදෙනෙක් වෙති. ලොවුතුරා බුදු බව සඳහා පෙරුම් පුරන තැනැත්තේ මහා බෝධිසත්ත්ව නමි. පසේ බුදු බව සඳහා පෙරුම් පුරන තැනැත්තේ ප්රත්යේක බෝධිසත්ත්ව නමි. ශ්රාවක බෝධිය සඳහා පෙරුම් පුරන තැනැත්තේ ශ්රාවක බෝධිසත්ත්ව නමි.
බෝධිසත්හු වනාහි ප්රඥාධිකයෝ ය, ශ්රද්ධාධිකයෝ ය, වීර්ය්යාධිකයෝ ය යි තුන් කොටසක් වෙති. ඔවුන් අතුරෙන් ප්රඥාධික මහා බෝධිසත්ත්වයෝ සාරාසඞ්ඛ්ය කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පුරා බුද්ධත්වයට පැමිණෙති. ශ්රද්ධාධික මහාබෝධි සත්ත්වයෝ අෂ්ටාසඞ්ඛ්ය කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පුරා බුදුවෙති. වීර්ය්යාධික මහාබෝධි සත්ත්වයෝ සොළොස් අසඞ්ඛ්ය කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පුරා සම්බුද්ධත්වයට පැමිණෙති. ප්රත්යේක බෝධිසත්ත්වයන් අතුරෙන් ප්රඥාධිකයෝ ද්වයාසංඛ්යකල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පුරා බුද්ධත්වයට පැමිණෙති. සෙස්සෝ ද්වයා සංඛ්ය කල්ප ලක්ෂයකට මඳක් වැඩි කාලයක් පෙරුම් පුරා බුද්ධත්වයට පැමිණෙති. බුද්ධ ශ්රාවකයෝ වනාහි අග්ර ශ්රාවකයෝ ය, මහා ශ්රාවකයෝ ය, ප්රකෘති ශ්රාවකයෝ ය යි තුන් කොටසකි. අග්රශ්රාවකත්වයට පැමිණෙන්නවුන් විසින් ඒකාසඞ්ඛ්ය කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පිරිය යුතුය. මහා ශ්රාවකයන් විසින් කල්ප ලක්ෂයක් පෙරුම් පිරිය යුතුය. ප්රකෘති ශ්රාවකයන්ගේ පෙරුම් පිරීම පිළිබඳ කාල නියමක් නැත්තේ ය.